Onze derde tip

Onze derde tip!

Eten en drinken
Wacht niet totdat je honger hebt. Dan ben je te laat. Wandelaars vergeten nog weleens op tijd te eten. Of ze hebben gewoon geen zin. Eet en drink regelmatig. Bijvoorbeeld een banaan, krentenbol, ontbijtkoek, een boterham, biscuitjes, fruit, vruchtensap. Die zijn allemaal licht verteerbaar en geven snel energie. Dat geldt ook voor sportdranken en (sport)energierepen. Je lichaam heeft 60 tot 70 gram koolhydraten nodig tijdens 1 uur intensief wandelen. Eet onderweg niet vetrijk.

Vocht is het allerbelangrijkste als je wandelt. Drink tijdens het wandelen in ieder geval regelmatig, ieder kwartier enkele flinke slokken. Je kunt niet snel te veel drinken als je wandelt. Als je pas gaat drinken als je dorst hebt, ben je te laat. Water alleen is niet voldoende bij lange wandeltochten. Water bevat geen koolhydraten. Vruchtensappen en sportdranken wel.

Een goede sportdrank levert zowel koolhydraten als vocht en mineralen. Je hebt ze in 2 categorieën: dorstlessers (ook wel rehydraterende dranken) en energiedranken. Een dorstlesser is bedoeld om vooral snel water aan te vullen en drink je het liefst vóór en tijdens de wandeling. Wij vragen met klem onze jeugdleden de energiedranken van de bekende rode stier en gevaarlijke wezens (ook huismerken e.d.) niet mee te nemen.

Terug Boven